Tuesday 25 December 2018

(SERAM) Kisah Seram Lelaki Tinggal Serumah Dengan 'Housemate' Yang Dah 2 Tahun Meninggal Dunia KENAPA DIA CARI AKU?

Pernah tak terfikir yang selama ini anda berkawan dengan orang yang sudah tiada lagi? Anda tidak tahu bahawa kawan anda itu sebenarnya bukanlah seorang manusia, malah jelmaan jin/syaitan yang ingin mengganggu.

Image from iluminasi.com
Image via iluminasi.com
Perkongsian seorang pengguna Twitter telah mendapat perhatian ramai kerana dia telah berkongsi bagaimana pengalaman ngeri tinggal serumah dengan 'orang' yang hakikatnya sudah lama meninggal dunia. Cerita yang dikongsikan ini adalah berdasarkan kisah benar.

NOTA: Bunyi memang agak seram, kalau anda seorang yang lemah semangat, disarankan jangan baca. Takut terbawa-bawa.

Perkongsian penuh di bawah:

"Housemate aku hantu"

Ada kawan-kawan dok mintak aku up cerita "housemate aku hantu". So mlm ni aku akan up cerita tu. Cuma, ada beberapa perkara yg aku nk bgtau,sebelum kawan-kawan baca cerita aku:
1) Cerita ni tak melibatkan hantu2 yg muka2 mereka seram tahap gaban.
2) Sejujurnya, aku xpernah jumpa hantu2 yg menyeramkan. Yg dtg pada aku semuanya dlm bentuk manusia biasa mcm kita jugak.
3) So, elemen seram dlm cite ni hanya pembaca sahaja boleh menilai.
4) Lastly, aku mintak maaf jika cerita ni tak seseram mcm cerita hantu yang lain.

Cerita ini bermula pada tahun 2011 ketika baru dapat kerja di KL dan ingin meNcari rumah sewa
Image from Google
Image via Google
Peristiwa ini berlaku 2011. 3 tahun lepas aku konvo pada 2008. Pada 2010, aku dapat offer keje dengan sebuah bank di KL. Position aku plak, aku perlu bnyak outstation so sekaligus aku jarang ada di rumah. Aku pun carilah rumah sewa area-area yg dekat dgn office aku.

Alhamdulillah aku dapat sebuah kondo walaupun sewanya agak mahal (dlm hati berlagak nk dok kondo). Sepanjang 1 tahun dari 2010-2011 aku hanya stay sorang sebab lebih privasi dan lebih selamat.

Penghujung tahun 2011 masa aku tgh bercuti di kampung, aku dapat 1 panggilan dari no yang aku xkenal. Aku pun jawab, borak punya borak, rupanya kawan lama aku masa di universiti walaupun lain bidang dan falkuti.

Firdaus nama dia,dia kol aku sebab nk sewa rumah dengan aku sekali. Pada mulanya, aku agak pelik mcm mana dia blh tau aku dok sorang? Dan mcm mana dia blh tau no aku? Aku pun balik KL jumpa dia, dan bincang soal sewa rumah walaupun aku sendiri mcm blur2 kenapa aku blh setuju dia jadi housemate aku.

Bermulalah kisah dan pengalaman ngeri tinggal serumah dengan hantu iaitu housemate sendiri

Awal tahun 2012, Firdaus pun masuk la dalam rumah aku. Dia guna bilik yg dekat dapur, walaupun ada lagi 2 bilik kosong didepan. Bilik dia pilih tu agak kecik dari bilik-bilik yang lain. 

Malam first dia duk dengan aku, kami makan sama-sama. Cuma time solat jer aku tak perasan dia sebab memerap dlm bilik. Lepas tu sama-sama lepak tgk tv sambil aku cerita la bidang keje aku yg kerap outstation. Dia pun mcm ok je.

Dia cerita dia selalu busy keje kadang balik lewat mlm kul 1-2 pagi. Aku tak syak ape2 sebab bg aku normal la keje di KL balik 1-2 pagi. So habis disitu je mlm tu.

Setelah hampir enam bulan tinggal serumah dengan Firdaus, ada jiran yang menegur...

Hampir 6 bulan aku duk serumah dengan dia, dlm tempoh tu aku hanya ada di rumah dengan dia 2-3 minggu je. Selebihnya banyak outstation. Satu pagi tu, aku terserempak dgn jiran aku bertanya khabar. Dia tanya aku:

Jiran: Adam duduk sorg ke? Atau dengan kawan?
Aku: Taklah abg, sy duduk dgn kawan, kami berdua je.
Jiran: Yeke? (lepas tu di mcm nk cepat-cepat blah dari aku).

Tapi aku tak ambil port sangat pasal jiran aku tu. Berlalu mcm tu je. Masa terus berjalan. Tiba bulan puasa, si Firdaus ni ckp kat aku, sepanjang bulan puasa dia kena balik kg, dia dh apply cuti sampai raya. Ok jela, tak tanya lebih-lebih.

Habis bulan puasa dan raya, Firdaus pun balik dari kampung. Tiba-tiba pada satu malam, Firdaus masak di dapur pada jam 2 pagi...

Habis puasa dan raya, dia pun balik dr kg. Kebetulan aku tak banyak keje, boleh la spend time dgn housemate. Maklumlah mood raya kan 1 bulan. Pada 1 malam tu dlm kul 2 pagi, aku nampak dia kat dapur tgh masak-masak.

Aku dh pelik, kenapa dia masak tengah-tengah malam sebab baru je balik mkn dgn aku. Itu takpe lagi, aku masih buat tak tahu je. Aku positive jela, last-last berlalu mcm tu jela. Selang tak berapa lama lepas tu, dlm 3-4 hari lepas peristiwa masak tu, aku balik lewat mlm dlm kul 3 pagi.

Masuk je dlm rumah aku dh meremang bulu roma, rasa semacam jer dlm rumah tu. Aku tergerak hati nk tgk bilik dia, mcm gelap je aku ketuk la pintu. Dia bangun buka pintu dgn muka mengantuk, so aku lega sebab ada kwn dlm rumah...

Menjelang waktu pagi keesokkan harinya, Firdaus telefon dan cakap yang dia tak balik rumah malam tadi. Memang terkejut dan meremang bulu roma.....

Esok pagi tu aku tak masuk kerja. Time buat breakfast, dia call aku ckp semalam dia tak balik rumah sebab balik kg. Aku terus terdiam, tiba-tiba je aku rasa seram sejuk siang hari celik. Hehe, aku dh terfikir, ni kali kedua aku kena usik. Aku masih positive lagi.

Anggap itu tak ada apa-apa hanya hayalan menjelma. Disebabkan aku ambil cuti 2-3 hari, aku terajin la kemas2 rumah yg dah berselerak mcm tongkang pecah. Kemas punya kemas, aku mcm pelik kenapa depan pintu bilik dia bnyk sarang2 labah. Mcm pintu tu tak pernah org buka. Sekali lagi aku hairan....

Kedengaran sayup bunyi seperti Firdaus sedang berborak dengan ramai orang. Hakikatnya, dia sedang bercakap seorang diri.

Aku baru balik dari Sabah selepas 2 bulan kt sana. Dalam keadaan yg penat dan letih sangat, masuk dlm rumah tengok dia tengah tgk movie cerita hantu plak tu. Aku yg dh penat sgt, terus tertidur dan aku terjaga dlm pukul 4 pagi.

Sayup-sayup dlm bilik aku dgr mcm org tengah beborak di hall. Aku teruja nk tgk siapa yg dtg malam-malam buta. Aku nampak Firdaus tengah borak sorang-sorang. Mcm nk terkeluar jantung aku sebab aku dgr mcm ramai org tengah borak dgn dia.

Sepanjang 3 tahun aku tinggal serumah dgn dia, jiran-jiran aku yg baik hati selalu tegur aku supaya pindah rumah atau pagar rumah. Tp aku je yg tak ambil kisah pasal tu sebab aku tak kena usik pun dgn hantu.

Tiba la pada satu malam tu dlm bulan puasa aku kat kg...

Firdaus telefon untuk jemput datang kenduri di kampungnya pada hari raya ketujuh dan dia juga menjemput 2-3 orang kawan yang lain untuk hadir bersama

Tiba la masanya aku dan kwn U gerak g Johor, kg si Firdaus tu. Lepas 3-4 jam sampailah ke rumah dia walaupun sesat gak sebelum jumpa rumah. Dan sepanjang sesat tulah aku on call dgn dia mintak direction ke rumah dia. Sesampai di rumah dah agak lewat petang,org tak ramai dah.

Family dia tanya cari siapa? Aku jwb cari Firdaus. Abg si Firdaus ni kenal aku, so di jemput aku makan dulu nanti borak lain. Lepas makan dh kenyang perut, abg dia jemput masuk dlm rumah. 

Bermulalah sesi soal jawab:

Abg dia: Mcm mana ko tau ada kenduri arwah?
Aku: Firdaus yg jemput. Dia call bulan puasa haritu.
Abg dia: Dah lama ke ko contact dia?
Aku: Dah 3 tahun kami tinggal serumah, sejak 2012 lagi.
Abg dia: Adam, kau tak tahu apa-apa ke? Ke kau tipu aku?
Aku: Taklah. Lalu, aku pun tunjuk list di contact dlm hp aku.
Abg dia: Terkedu dan terkejut bila tgk hp aku ada msj dan call dr Firdaus.

Last-last ayah dia dtg tunjukkan surat kematian dia 2 tahun lepas akibat denggi. Terlopong mulut aku, lemah habis kepala lutut.

Lepas itu aku terus pindah rumah. Sampai sekarang masih terfikir, KENAPA DIA CARI AKU?

No comments:

Post a Comment

Nyatakan komen dan pendapat anda di sini ..