Tuesday 25 December 2018

(INFO) 5 Sebab Perempuan Kena Ada Pendidikan Tinggi

Sesetengah orang masih berfikir bahawa seorang perempuan itu tempatnya hanyalah mengenai dapur, menjadi suri rumah dan menguruskan hal ehwal rumahtangga sahaja dan tidak memerlukan pendidikan tinggi untuk itu. Sebenarnya seorang perempuan wajib ada pendidikan tinggi untuk menambah wawasan dan membuka tahap pemikirannya.
Di era moden ini, seorang perempuan mempunyai hak yang sama dengan lelaki, iaitu kebebasan mencari potensi yang ada padanya dan meneruskan pendidikan yang diinginkannya. Inilah yang akan menjadi sangat bermanfaat dan tidak hanya bermanfaat bagi perempuan itu sendiri malah orang-orang di sekelilingnya.
Oleh itu, ada sebab yang lebih logik kenapa seorang perempuan mesti mendapat pendidikan tinggi, mari kita fahami.

1. Anak pintar dilahirkan kepada ibu yang bijak

unsplash/saidesilvia
Seorang ibu akan menurunkan 80% potensinya kepada anak-anaknya di kemudian hari. Salah satu potensi yang terdiri daripada kecerdasan emosi dan kecerdasan cara berfikir. Kemudian tiada keraguan jika anak pintar pasti dilahirkan oleh seorang ibu yang bijak juga.

2. Guru pertama untuk anak-anaknya

unsplash/colinmaynard
Pendidikan pertama untuk anak-anak adalah keluarga. Di dalam keluarga, anak-anak itu akan dididik oleh si ibu bermula dari bayi hingga dewasa. Oleh sebab itu, seawal mungkin anak-anak akan ditanamkan etika yang baik oleh ibunya.
3. Berdikari dan tidak bergantung kepada orang lain
unsplash/jenslinder
Perempuan yang mempunyai pendidikan tinggi akan mengetahui potensi diri mereka dan bagaimana sikap mereka terhadap orang lain. Sekiranya dia boleh melakukan sesuatu dengan sendiri, mengapa menyusahkan orang lain?

4. Kecantikan sebenar bukanlah dari wajah tetapi kandungan otak

unsplash/petebellis
Pada masa kini, perempuan cantik boleh dilihat di mana-mana sahaja, kerana banyak prosedur kecantikan seperti solekan, penjagaan kecantikan, rawatan, dan pembedahan wajah. Tetapi kecantikan tidak akan bertahan lama, kerana tetap memerlukan kecerdasan dan kepintaran yang dapat memancarkan keindahan dari dalam seseorang perempua

5. Perempuan berpendidikan tinggi tidak akan mudah tertipu

unsplash/pricilladupreez
Perkembangan teknologi menyebabkan banyak penipuan berlaku. Dalam usaha untuk menindas jumlah mangsa penipuan, diperlukan ilmu pengetahuan yang diperoleh dari pendidikan. Itulah keperluan bagi perempuan untuk mendapatkan pendidikan tertinggi.

No comments:

Post a Comment

Nyatakan komen dan pendapat anda di sini ..